camera’s uit Dresden #4 Praktica Super TL 1000 – 1980

Waarom Dresden?

Na het kopen (en krijgen) van tientallen camera’s ontstond vanzelf het probleem van opslag. Het heeft natuurlijk weinig zin om allerlei mooie camera’s te kopen en die vervolgens in een doos op zolder op te slaan. Maar er is natuurlijk ook een grens aan het aantal volle vitrinekasten waarmee je de rest van je huishouden wilt belasten.

Opname met de Praktica Super TL 1000 van een deel van de toenmalige collectie, een allegaartje van Amerikaanse, Japanse, Russische, Britse en Duitse camera’s.

Op dat moment heb je een aantal keuzes. Zo kun je je gaan beperken tot camera’s uit een bepaalde periode en/of van een bepaald model of bedoeld voor een bepaald filmtype. Veel verzamelaars richten zich ook exclusief op één merk. Mijn keuze was om alleen nog actief camera’s te verzamelen gemaakt in Dresden. Vooral omdat hier al sinds eind 19e eeuw veel bijzondere camera’s zijn geproduceerd, maar waarschijnlijk ook wel een beetje omdat mijn eerste serieuze camera uit Dresden kwam.

De kamelenmarkt

Wanneer je eenmaal besloten hebt je te beperken tot een bepaalde groep camera’s geeft dat veel rust bij het rondsjouwen op een rommelmarkt. In mijn geval kan ik nu alles wat uit Japan en de VS komt vlot voorbij lopen en me concentreren op de merken waarvan ik weet dat ze uit Dresden komen.

Op de kamelenmarkt in Appelscha vind je niet alleen een kameel, maar soms ook een oude camera, zoals de Praktica Super TL1000.

Praktica had in de jaren ’70 en ’80 van de vorige eeuw een enorm marktaandeel in Nederland. Het is dus niet verwonderlijk dat mijn vierde camera uit Dresden ook weer een Praktica betrof. Wat daarbij nog meespeelt is dat Praktica altijd een ‘goedkoop’ imago heeft gehad zodat ze ook nu nog op rommelmarkten voor weinig geld te vinden zijn. Mijn Super TL 1000 uit 1980 kreeg ik mee voor 3 hele Euro’s.

Praktica Super TL 1000 in tegenstelling tot de Super TL 3 van 2 jaar eerder nu wel met de ‘moderne’ gewafelde antislip bekleding.

Zoek de verschillen

Ten opzichte van de 2 jaar eerder geïntroduceerde Praktica Super TL 3 zijn er maar weinig verschillen die opvallen. Technisch is het vrijwel dezelfde camera met het ‘stop-down’ lichtmeet-systeem te bedienen met de zwarte hendel naast de ontspanknop. Als verbetering heeft de Super TL 1000 nu een kortste sluitertijd van 1/1000e seconde (vandaar de naam). Het tweede gesynchroniseerde flitscontact is echter komen te vervallen. Het uiterlijk heeft een facelift gekregen door toepassing van de moderne plastic gewafelde bekleding.
De camera werkte geheel probleemloos toen ik hem testte met een (verlopen) Kodak kleurenfilm.

Sluitertijden tot 1/1000e seconde, vandaar de naam Praktica Super TL 1000.

Verzamelen

Van de Praktica Super RTL 1000 bestaan twee “officiële” uitvoeringen. De camera die ik hierboven beschrijf is de eerste versie waarvan er tussen februari 1980 en december 1984 zo’n 320.000 exemplaren zijn gebouwd. Daarna zijn er van december 1984 tot februari 1986 nog meer dan 80.000 gemaakt van het tweede type. Dat model is eenvoudig te herkennen aan de gladde kunstleren bekleding. Technisch is er weinig verschil met het eerste type. Voornaamste onderscheid is te zien bij een blik door de zoeker. Het plus en min teken rechts in beeld van de lichtmeter is komen te vervallen. Het centrale deel van het matglas met de scherpstel-unit heeft naast het matglas en de scherpstelwig nu ook nog een veld met zogeheten microprisma’s. Die drievoudige techniek werd ook toegepast in de Praktica MTL 5B uit en maakt het scherpstellen eenvoudiger.

Testopname met de Praktica Super TL 1000; ooit een stuk Belgische stoeprand, maar al 45 jaar een beeld vol verwondering.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *